Nízkoprahový klub Pohoda Hodonín
Diecézní charita Brno - Oblastní charita Hodonín
Nízkoprahový klub Pohoda Hodonín
Horní Valy 2, 695 01 Hodonín
Motto:
„Člověk se obejde bez mnohého, ale ne bez druhého člověka.“ (Jules Verne)
Vedoucí služby:
Mgr. Jiří Barbořák, DiS.
Supervize:
Mgr. Michal Horák
Telefonní spojení:
+ 420 737 234 093 - vedoucí
Email: p-centrum@hodonin.charita.cz
Kde nás najdete: MAPA
Pohodář Hodonín
Pohodář Hodonín (@klubpohoda) • Fotky a videa na Instagramuhttps://www.instagram.com/klubpohoda/
- Zaměstnanci:
Sociální pracovník/zástupce vedoucího - Mgr. Michaela Skalová, tel.: 739 389 237, email: michaela.skalova@hodonin.charita.cz
Sociální pracovník - Bc. Vladimíra Kůřilová
Sociální pracovník - Bc. Lucie Vydařelá
Telefonní spojení na sociální pracovníky: +420 737 234 092
Provozní doba:
Pondělí: 14:00 – 18:00
Úterý: 14:00 – 19:00
Středa: 14:00 – 19:00
Čtvrtek: 14:00 – 19:00
Pátek: 13:00 – 15:00
(programy primární prevence na školách 8:00 – 12:00)
Provozní doba o prázdninách:
Pondělí: 10:00 – 12:00 13:00 – 17:00
Úterý: 10:00 – 12:00 13:00 – 17:00
Středa: 10:00 – 12:00 13:00 – 17:00
Čtvrtek: 10:00 – 12:00 13:00 – 17:00
Pátek: 13:00 – 15:00
Definice služby
Nízkoprahový klub Pohoda Hodonín je registrovaná sociální služba podle §62 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, poskytující ambulantní a terénní služby dětem a mládeži.
Poslání služby
Posláním Nízkoprahového klubu Pohoda Hodonín je poskytnout zázemí, podporu a pomoc dětem a mladým lidem v obtížných životních situacích, tyto děti vyhledávat a snižovat rizika související se způsobem jejich života.
Cílová skupina:
Děti, mládež a mladí dospělí, kteří zažívají nepříznivou sociální situaci (problémy v rodině, s kamarády, ve škole, v ústavním zařízení, úmrtí blízké osoby, špatná finanční situace rodiny, aj.), jsou ohroženi společensky nežádoucími jevy (záškoláctví, experimenty s návykovými látkami, trestná činnost, gamblerství, aj.), jsou ve věku 11-21 let a jsou z okresu Hodonín.
Cíle služby: - poskytovat pomoc při zvládání nepříznivých sociálních situací a zátěžového období dospívání (např. drogy, alkohol, konflikty v rodině a s přáteli, úmrtí blízké osoby, vyloučení ze školy, sekty, aj.)
- asistovat při školní přípravě a pomáhat při zvládání pracovních návyků
- vytvořit bezpečný prostor pro nabytí jistoty a získání sebedůvěry
- podporovat při začleňování se mezi vrstevníky a do společnosti
- pomáhat při efektivním využívání volného času pro osobnostní a intelektuální rozvoj
Základní poskytované činnosti:
- základní sociální poradenství (informace a možnosti k řešení situace klienta)
- krizová intervence (pomoc v krizové situaci- např. sebevražda, trestná činnost, aj.)
- situační intervence (akutní pomoc „tady a teď“ v klubu i terénu)
- pomoc při prosazování práv a zájmů a obstarávání osobních záležitostí (doprovod na úřady, pomoc s úředními dokumenty, aj.)
- výchovně-vzdělávací a aktivizační činnosti (přednášky na různá témata, pomoc se zvládáním učiva, profesním uplatněním, příprava na PC, aj.)
- sociálně-terapeutické činnosti (vyslechnutí, zorientování se v problému, nácvik dovedností, aj.)
- podpora a vytváření pracovních návyků a dovedností
- programy primární prevence na základních a středních školách
- tematické besedy (s nejrůznějšími odborníky na různá témata)
- volnočasové aktivity (kulečník, stolní fotbal, ping-pong, šipky, deskové hry, aj.)
Zásady poskytování služby:
- bezplatnost - služby jsou poskytovány zdarma
- nízkoprahový přístup - snadno dostupná služba bez administrativních a jiných překážek, podmínkou není členství
- dobrovolnost - můžeš přijít kdykoliv, bez objednání, nepravidelně
- anonymita - nemusíš říkat své celé jméno, stačí i přezdívka
- svobodná volba - sám se rozhodneš, co chceš a jak to uděláš
- individualita - přistupujeme k tobě specificky jako k jedinečné osobě, nezáleží na tom, jakého jsi pohlaví, rasy, politického přesvědčení, náboženství, jaké máš společenské postavení a ekonomické možnosti
- mlčenlivost - vše, co řekneš, zůstane mezi námi za zdmi našeho klubu
- vzájemný respekt - my respektujeme tvá práva a ty nesmíš svým chováním a jednáním ohrožovat ostatní na službě
- dodržování etických zásad - pracovníci se řídí etickým kodexem, standardy kvality a odbornými metodikami poskytování služby
Práva klientů:
- právo na soukromí
- právo na diskrétnost a ochranu osobních údajů
- právo na rovný přístup ke službám
- právo na rovný a nehodnotící přístup
- právo na samostatné rozhodování a uplatnění vlastní vůle
- právo na informace
- právo na zachování lidské důstojnosti
- právo stěžovat si v případě nespokojenosti
Témata programů primární prevence:
- kouření a marihuana
- alkohol a energetické nápoje
- drogy a závislosti
- partnerství, sexualita a sexuálně přenosné choroby
- šikana a kyberšikana
- životospráva a poruchy příjmu potravy
- psychické problémy u dětí a mládeže
- finanční gramotnost
Preventivní programy do škol na objednání u p. Skalové na tel. 739 389 237 a emailu: michaela.skalova@hodonin.charita.cz
Historie zařízení:
V únoru roku 1998 byl v Hodoníně otevřen Nízkoprahový klub Pohoda při Oblastní charitě Hodonín. Městský úřad Hodonín poskytl rodinný dům na ulici Pančava. V září roku 2000 byly NKP nabídnuty nové prostory na budově Centra volného času, na ulici Koupelní. Tím jsme získali možnost využívat keramickou a hudební dílnu i místnost na individuální pohovory a práci se skupinou. Od r. 2008 je sídlem NKP Hodonín budova Městského úřadu na ulici Horní Valy 2. NKP Hodonín se postupem času stalo zařízením, které vykazuje stabilní zájem o nabízené služby a je dostatečně známým jak pro potenciální klienty, tak i pro odbornou veřejnost.