Kontaktní centrum Vážka
-
Kontaktní centrum Vážka poskytuje služby uživatelům nelegálních drog a alkoholu, osobám ohroženým závislostí na návykových látkách a patologickém hráčství a jejich blízkým osobám. Pomoc zahrnuje odborné poradenství, výměnný program injekčních stříkaček, hygienický a potravinový servis, testování infekčních nemocí, orientační drogové testy a další. Služby jsou poskytovány bezplatně, anonymně, a to v ambulantní i terénní formě. „Služba je poskytována v reakci na individuální potřeby klienta, řeší jeho nepříznivou sociální situaci a usiluje o prevenci vzniku a rozvoje dalších problémů souvisejících s užíváním drog“.
Kontakt:
Pančava 56, 695 01 Hodonín
Tel.: 518 343 842, E-mail: k-centrum@hodonin.charita.cz, radka.stipska@hodonin.charita.cz
Vedoucí služby: Radka Štipská, DiS. - Zaměstnanci:
Vedoucí služby: Radka Štipská, DiS.
Supervize:
Telefonní spojení: + 420 518 343 842; + 420 731 428 359 - vedoucí, +420 737 234 095- kontaktní pracovníci
Email: radka.stipska@hodonin.charita.cz, k-centrum@hodonin.charita.cz
Kde nás najdete: MAPA
Terénní/ kontaktní sociální pracovník:
Josef Čajka, DiS., tel.: +420 604 211 075
E-mail: josef.cajka@hodonin.charita.czTerénní/ kontaktní pracovník v sociálních službách:
Kamila Španělová; tel.: +420 737 234 094
E-mail: kamila.spanelova@hodonin.charita.czTerénní/ kontaktní pracovník v sociálních službách:
Jana Omelková, E-mail: jana.omelkova@hodonin.charita.cz
Otevírací doba Kontaktní a poradenské služby, terénní program:
VÝMĚNA NA K-CENTRU KONTAKTNÍ MÍSTNOST TESTOVÁNÍ TERÉN
PO 8:00 – 16:00 12:00 – 15:30 8:00 - 15:30
ÚT 8:00 – 16:00 8:00 - 15:30 08:00 – 16:00
ST 8:00 – 16:00 12:00 – 15:30 8:00 - 15:30
ČT 8:00 – 16:00 8:00 - 15:30 10:00 – 18:00
PÁ 8:00 – 16:00 08:00 – 13:00 8:00 - 15:30
Polední pauza – 11:30 – 12:00
VÝMĚNA = možnost vyměnit použitý injekční materiál za sterilní + distribuce harm reduction materiálu
KONTAKTNÍ MÍSTNOST = možnost využít hygienický servis, potravinový servis, klubovnu, počítač
TERÉN = přijedeme za vámi
PORADENSTVÍ po domluvě s klientem (volejte, pište, přijďte si domluvit termín konzultace).
TERÉN V ÚTERÝ
- Hodonín, ostatní obce po domluvě
TERÉN VE ČTVRTEK
- Hodonín – 11:00 – 16:00
- ostatní obce – po předchozí domluvě
- Hodonín – 18:00 – 19:00 kontaktní místo – vlakové nádraží, (po domluvě i jinde)
VÝMĚNA V TERÉNU je po domluvě s klientem možná i jinde (volejte, pište, domluvíme se, přijedeme).
Poradenství po individuální domluvě.
Poslání
Posláním Kontaktního centra je minimalizace zdravotních a sociálních rizik spojených s užíváním návykových látek, aktivizace a motivace uživatelů drog ke změně životního stylu směrem k méně rizikovému užívání až abstinenci.
Cíl
Cílem služby Kontaktního centra, jakožto zařízení sociální prevence, podle § 53 zákona č. 108/2006 Sb. je napomáhat osobám k překonání jejich nepříznivé sociální situace a chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích společenských jevů. Klademe si za cíl:
- navázání kontaktu s uživatelem drog, alkoholu nebo patologickým hráčem a získání jeho důvěry k využívání nabízených služeb,
- minimalizaci šíření infekčních onemocnění přenosných krví či pohlavním stykem,
- zachování či zvýšení kvality života klienta,
- klient motivovaný ke změně životního stylu, který aktivně usiluje o zlepšení své nepříznivé sociální situace.
Cílová skupina
Kontaktní centrum nabízí své služby uživatelům nelegálních návykových látek, alkoholu a patologickým hráčům starším 15 let, jejich rodinným příslušníkům a blízkým osobám. Pod pojmem uživatelé nelegálních návykových látek rozumíme osoby závislé na návykových látkách, osoby ohrožené závislostí na návykových látkách, pravidelné, příležitostné, rekreační i momentálně abstinující uživatele návykových látek, kteří se v souvislosti s užíváním návykových látek dostali do nepříznivé sociální situace.
Zásady poskytování služeb
- nízkoprahový přístup,
- respektování volby klienta,
- dobrovolnost,
- mlčenlivost,
- anonymita,
- bezplatnost,
- respektování práv klientů a vyžadování plnění povinností.
Kapacita služby
- Okamžitá kapacita služby je 1 klient/1 pracovník/1 okamžik.
- Maximální počet klientů v kontaktní místnosti v jeden okamžik je 15.
Výkony
- výměnný program a distribuce HarmReduction materiálu – umožňuje minimalizovat zdravotní rizika související s užíváním drog
- kontaktní práce – umožňuje trávit čas s pracovníkem a vést s ním rozhovor o běžných záležitostech
- řešení akutní intoxikace – umožňuje obnovit běžné fungování a předejít zdravotním či jiným problémům souvisejícím s akutní intoxikací
- hygienický servis – umožňuje provést osobní hygienu, kultivovat svůj vzhled, vyprat si prádlo, získat ošacení, udržet si přijatelný životní standard a zdravotní stav, nebudit pozornost veřejnosti a předcházet negativním reakcím ze strany veřejnosti
- potravinový servis – umožňuje nasytit se, udržet si přijatelný životní standard a zdravotní stav
- informační servis – umožňuje získat informace či přístup k počítači a telefonu, což je potřeba k řešení nepříznivé životní situace
- individuální poradenství – umožňuje řešit problém, zlepšit kompetenci, dosahovat svých cílů, uspořádat si myšlenky, udělat si jasno ve svém dalším životním směřování
- sociálně-právní poradenství – umožňuje vyřídit si běžné záležitosti, uspokojovat své základní životní potřeby, udržet či zvýšit svou kvalitu života
- krizová intervence – umožňuje zorientovat se v situaci, která je vnímána jako ohrožující
- orientační drogové testy – umožňuje plnit si povinnosti plynoucí ze spolupráce s OSPOD, soudem či jinými institucemi
- těhotenský test – umožňuje včasné zjištění těhotenství
- testy na infekční nemoci – umožňuje zjistit, zda se člověk nakazil infekční chorobou přenosnou krví či pohlavním stykem
- základní zdravotní ošetření – umožňuje obnovit zdraví a předejít dalším zdravotním komplikacím
- korespondenční práce – umožňuje udržovat kontakt se světem vně věznice, udržovat kontakt s pracovníkem, případně řešit svou nepříznivou sociální situaci navzdory vazbě či uvěznění
Služby mohou být využívány anonymně a jsou poskytovány bezplatně.
Statistika za rok 2023
- Počet klientů celkem – 215, z toho 131 mužů, 84 žen
- Počet nových klientů – 108
- Nejčastější primární droga – pervitin, THC
- Počet přijatých použitých injekčních stříkaček – 42 637 kusů
- Počet vydaných čistých injekčních stříkaček – 40 948 kusů
- Počet nalezených injekčních stříkaček – 1 554 kusů
- Počet provedených testů na infekční nemoci – 220
- Počet konzultací v rámci individuálního poradenství – 141 konzultací face-to-face, 271 telefonických konzultací
Víte, že…
... měníme použité injekční stříkačky za čisté?
... k nám můžete přijít pro informace?
... u nás můžete získat materiální pomoc?
... se u nás můžete vysprchovat a vyprat si prádlo?
... poradíme, jak předcházet onemocněním souvisejícím s užíváním drog?
... umíme podpořit Vaši motivaci k léčbě závislosti?
... poradíme, jak předejít relapsu?
... pomůžeme s vyřízením osobních dokladů?
... Vás můžeme doprovodit na úřad nebo k lékaři?
... pomůžeme s nalezením práce a udržením se na trhu práce?
... pomůžeme s nalezením bydlení a udržením bydlení?
... poradíme s hospodařením s penězi, s řešením dluhové problematiky, se žádostí o sociální dávky nebo o důchod?
... pomůžeme s vytvářením funkčních vazeb s rodinou a dalšími lidmi?
... poradíme, jak čerpat zdravotní péči?
... pomůžeme s posilováním rodičovských kompetencí?
... jsme v kontaktu i s klienty ve vězení?
... se na nás můžete obrátit, pokud osoba ve Vašem okolí užívá drogy a Vy nevíte, co s tím?
Víte, že příběhy uživatelů drog můžou mít i šťastné konce?
Paní Kateřina (32 let) byla dlouholetou uživatelkou pervitinu, kvůli závislosti přišla o práci, o bydlení, o rodinu, o všechno. Nebyla schopná starat o své dvě děti (4 a 2 roky). Děti jí byly odebrány a svěřeny do péče pěstounům. Paní Kateřina absolvovala léčbu závislosti v psychiatrické nemocnici a doléčovací program. V současnosti má partnera, který drogy nikdy neužíval, pracuje jako prodavačka, bydlí v bytě, své děti má zpět v péči, abstinuje 1,5 roku a je spokojená sama se sebou, odbornou pomoc už nepotřebuje.
Paní Zuzana (35 let) byla dlouholetou uživatelkou pervitinu, kvůli závislosti jí byly odebrány dvě holčičky, které vyrůstají u své babičky (matky paní Zuzany). Jsou to právě 2 roky, co se paní Zuzaně narodila třetí dcera. Od té doby abstinuje, bydlí v malém bytě, pečuje o svou dceru, obnovila kontakty se staršími dcerami i se svou matkou a dalšími příbuznými. Trvalo dlouho získat zpět jejich důvěru, ale podařilo se jí to. Paní Zuzana dnes už nepotřebuje odbornou pomoc, ale je vděčná za to, že jí byla k dispozici v době, kdy ji potřebovala.