Jak probíhá poradenství

Pracoviště poradny může zájemce o službu navštívit buďto v předem dohodnutou dobu nebo bez objednání ve stanovených úředních hodinách. Na konzultaci doporučujeme se předem objednat.

Nového zájemce o službu pracovník před poskytnutím poradenství seznamuje s obsahem smlouvy o poskytování služeb poradny. Smlouva se uzavírá ústně. Po jejím uzavření se zájemce stává klientem poradny.

Poradenství je vedeno formou rozhovoru. Během něj pracovník zjišťuje požadavky klienta a sděluje mu, co může vzhledem k informacím, které dostal a vzhledem k jeho očekáváním, nabídnout. S klientem pak stanoví osobní cíl pro poradenství – tj., co se bude poskytování poradenství řešit, aby klientova nepříznivá sociální situace byla zmírněna nebo vyřešena. Jedno setkání trvá obvykle 30 – 90 minut. Pokud poradenství vyžaduje více času, je s klientem domluvena další schůzka na konci konzultace. Po splnění osobního cíle probíhá hodnocení průběhu poskytování služby ze strany klienta. Pracovník také hodnotí průběh poskytované služby vzhledem ke stanovenému poslání, cílům a zásadám poradenství.

Pracovníci mají ze zákona povinnost vést spisovou dokumentaci o poskytnutém odborném sociálním poradenství. Z tohoto důvodu vedou záznamy o klientech poradny. V těchto záznamech je uvedeno jméno klienta, rok narození, bydliště, kontakt na něj a popis toho, jak poradenství probíhalo, tj. jaká je klientova nepříznivá sociální situace, co bylo v rámci poradenství řešeno, jak a s jakým výsledkem. Údaje, které jsou shromažďovány, pracovníci poradny využívají pro potřeby statistiky a vedení spisové dokumentace. V případě, že klient nesouhlasí s tím, aby byly v dokumentaci uvedeny jeho osobní údaje, může být veden anonymně.

Poradenství může klient využívat dle svých potřeb. Smlouva o poskytování poradenství automaticky zaniká po uplynutí jednoho roku ode dne, kdy klient naposledy využil služby poradny. Klient může smlouvu ukončit a vypovědět v době jejího trvání kdykoli i bez udání důvodu. Výpovědní lhůta je ihned. Pracovník může smlouvu s klientem vypovědět v případě, že klient nedodržuje povinnosti vyplývající ze smlouvy, a to na dobu 6 měsíců. Výpovědní lhůta je ihned.